Wednesday, June 11, 2008

Bersyukurlah (sekadar muhasabah)…

"Aduss…susah la macam ni. Beras naik,ayam,daging,ikan naik,roti mahal, semua mahal",luah seorang teman di suatu hari. Aku pun turut terasa akan kenaikan kos sara hidup yang semakin meningkat di Mesir ni. Bahkan aku yakin dan percaya bahawa semua rakyat Malaysia yang merantau di sini turut merasakannya. Apatah lagi hal keadaan rakyat tempatan Mesir yang kebanyakannya berada di bawah paras kemiskinan tegar. Jurang perbezaan antara golongan kaya dan miskin begitu tinggi di sini. Aku amat bersimpati dengan mereka,tapi apa boleh buat,aku hanya seorang pelajar(juga dalam kategori miskin sebab tak mampu dalam erti kata yang lain tak dak masa untuk mencari harta sendiri dan layak mendapat zakat)bukannya jutawan. Hal yang sama turut berlaku di seantero dunia termasuklah di tanah airku Malaysia tercinta. Dan yang terbaru kenaikan harga minyak yang mendadak berikutan harga pasaran dunia yang naik menggila(inilah kesan akibat kelemahan dari sistem ekonomi kapitalis).

Aku yang tak dak kenderaan pun turut terasa. Apa tidaknya, tambang tramco dari asyir pi sabie' dah naik. Dulu masa mula-mula sampai(tahun 2004) tambangnya cuma 0.25 qurush (dlm RM 0.10), la ni dah naik jadi 0.75 qurush(bukannya jauh mana pun). Cuma tambang bas ok sikit,tak la naik banyak sangat,yang bestnya tambang bas di Mesir ni,pi la mana pun harga dia banyak tu la. Orang yang nak pi jauh untung la,yang nak pi dekat rugi la balik. Tapi ok la bagi rakyat Malaysia, yang kesiannya rakyat tempatan la. Tiap kali naik mesti ada yang bergaduh kes tak puas hati dengan harga tambang. Dunia..dunia.

Aku teringat kata-kata Syeikh Dr. Yusri Rushdi Al-Hasani hafizahullah di dalam halaqah pengajian Sahih Bukhari di Jaami' Al-Azhar As-Syarif. Beliau mengingatkan supaya jangan sesekali merungut dengan apa yang berlaku sekarang (kenaikan harga barangan). Beliau menceritakan bagaimana baginda Nabi Muhammad S.A.W dan para sahabatnya tidak pernah merungut sedangkan di zaman itu, harga barangan juga agak mahal bagi nisbah pada zaman tersebut. Apa yang berlaku sekarang adalah ujian dari Allah S.W.T terhadap hambanya. Kata-kata beliau itu membuat aku tersentak dan bermuhasabah seketika.

Bersama Ulama Murabbi Syeikh Dr Yusri Rushdi Al-Hasani selepas majlis Maulidur Rasul 1429 H di Masjid Al-Ashraf, Hayyu Al-Muqattam.

Firman Allah S.W.T di dalam surah Saba' ayat ke 13:

Yang bermaksud: Dan sememangnya sedikit sekali di antara hamba-hambaKu Yang bersyukur.

Allah S.W.T tidak pernah berlaku zalim terhadap para hambanya bahkan Dia-lah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Akan tetapi sedarkah kita bahawa selama ini kitalah yang berlaku "zalim" terhadap-Nya. Berapa ramaikah di kalangan hambanya yang bersyukur di atas segala nikmat pemberiannnya? Berapa ramaikah di kalangan hambanya yang melaksanakan tuntutan"الأمر بالمعروف والنهى عن المنكر " ketika manusia seolah-olah kehilangan matlamat hidup yang sebenar diciptakan? Jawapannya terlalu sedikit seperti ayat Quran di atas. Allah S.W.T telah mengetahui akan hal ini kerana Dia-lah Yang Maha Mengetahui dan mustahil bagi sang Pencipta tidak mengetahui karenah dan ragam makhluk-makhlukNya. Disebabkan itulah Dia menguji hamba-hambanya supaya hamba-hambanya itu kembali mengingatiNya sambil meninggalkan sifat-sifat sombong, riya' dan yang seumpama dengannya.

Rasulullah S.A.W telah bersabda di dalam sebuah hadis yang mafhumnya:"Jika kamu mengingati Allah ketika waktu senangmu,maka Allah akan mengingatimu dikala kamu berada dalam kesusahan"

Jika dibandingkan keadaan sekarang dengan saudara-saudara seakidah dengan kita di bumi yang bergolak seperti Palestin, Iraq, Somalia dan sebagainya, kehidupan kita masih lagi jauh lebih senang dan mewah. Mereka telah lama merasai kehidupan yang sukar hatta untuk mendapatkan sesuap makanan dan seteguk minuman pun terpaksa bergaduh sesama sendiri hingga ke tahap berbunuhan. Sedangkan kita hanya baru melalui secebis dari apa yang telah dilalui oleh mereka pun dah merungut.

Kesian budak ni...kelihatan seekor burung hering menunggu untuk meratah mangsanya.



Seperti mana yang kita maklum, syukur itu bukan sekadar ucapan dibibir tetapi dibuktikan melalui amal perbuatan mahupun perkataan lisan dan hati. Dalam erti kata yang lain setiap anggota tubuh kita mempunyai peranan masing-masing dalam membuktikan kesyukuran kita terhadap Yang Maha Esa. Terpulang kepada "si peminjam" untuk menggunakan ke arah yang mana, ke jalan yang diredhoi ataupun ke jalan yang dimurkai.

Syeikh Yusri juga mengingatkan dengan katanya:

"كن عبدالمنعم ولا تكن عبد النعمة"

Yang bermaksud: Jadilah kamu hamba kepada yang memberi nikmat, dan jangan menjadi hamba kepada nikmat.

Ini kerana jika menjadi hamba kepada nikmat, sedarlah nikmat itu hanyalah sementara dan Allah itu kekal selamanya. Allah lah yang berkuasa menentukan rezeki kepada hambaNya dan Dia jugalah yang berkuasa untuk mencabut kembali nikmat itu. Orang-orang yang beriman tidak sesekali akan melupakan kepada firman Allah S.W.T di dalam surah Ibrahim ayat ke 7:

Yang bermaksud:Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan Demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar, sesungguhnya azabKu amatlah keras"

Yakin dan percayalah bahawa Allah tidak pernah memungkiri janji-janjiNya. Sama-samalah kita bermuhasabah kembali. Selamat Bersyukur!!!

0 kritikan / cadangan:

 

©2009 Islam Itu Indah | by TNB